A magyar köztársaság elnöke, Áder János, nem véletlenül hangsúlyozza minden lehetséges alkalommal, hogy korunk legnagyobb kihívása a klímaváltozás. Nagyon sok gondunk és bajunk ebből származik.
Ennek ellenére kevés olyan oktatási program van, mely a jelenséget élményszerűen hozza közel a tanulókhoz. Ez részben érthető, mert a tanárok tanórákban gondolkodnak, a természet évtizedekben változik.
Ezt az ellentmondást próbáltuk áthidalni akkor, amikor nem 1 tanórához, hanem legalább 1 évre, de inkább 5 évre terveztünk egy kísérletet.
Azt próbáljuk érzékeltetni a diákjainkkal, hogy a tavaszi felmelegedést időtlen idők óta elsőként érzékelő hóvirágok hogyan viselkednek kora tavasszal, a globális klímaváltozás idején.
Ennek érdekében genetikailag azonos (klónozott) hóvirágokból és műszerekből álló kísérleti rendszert telepítettünk 2015-ben Magyarországon és országon kívül is működő oktatási intézményekbe.
Ezt a rendszert 2020-ig figyelik a tanulók.
A munka során kiderült, hogy sem a tanulók, sem a tanárok nem tudnak rendszeresen adatokat gyűjteni.
Az országos meteorológiai adatsorok viszont egy konkrét udvarrész mikroklímájáról nem adnak megfelelő tájékoztatást.
Ezért 2018-ban saját elképzelés szerint kidolgoztunk egy automata és autonóm mikroklíma-mérőállomásnak (AAMMÁ-nak) a tervét.
Ennek építését megpályáztuk, az első állomásokat 2018 végén telepítettük az ország 2-2 iskolájába. Mint minden első lépés, ez sem volt mentes a kezdet nehézségeitől.
A hóvirágok génjeikben őrzik a felmelegedés érzékelését. Abban reménykedünk, hogy azok a tanulók, akik részt vettek (vesznek) ebben a 2018-2020 között folyó munkában, sokkal jobban át fogják érezni a globális felmelegedés okozta változások lényegét, mint akik csak alkalmanként hallottak róla.
2019. május 24-én szervezésre került videokonferencián ezeket a tapasztalatokat, eredményeket és gondokat mutatatták be a munkában résztvevő tanulók.
Erről a videókonferenciáról a Pannon TV is beszámolt.
Horváth Erika
projekt koordinátor